Tuesday, August 9, 2011

Broken English


Ini bukan broken english tapi perosak bahasa inggeris. Saya baca banyak kali pun tak faham. Dia tulis

"Never talk lower person malay. This boss talk come back work. Have good machine"

Cuba translate ke BM.

"Tidak pernah cakap orang melayu rendah. Ini boss cakap datang balik kerja. Adakan mesin yang baik"

Ada faham? Actually, adik saya kerja kilang and pekerja asing yang kerja kilang tu berbual dengan pekerja melayu masa kerja. Kemudian, ada orang sampaikan mesej melalui kertas tu. Adik saya cakap dekat nak 10 kali baca masih tak faham.

Bila saya baca, saya pun tak faham. Entah apakah english begitu. Kemudian adik saya translate.

"Jangan cakap dengan orang melayu yang rendah tu. Boss cakap pergi buat kerja. Jaga mesin elok-elok"

Ooooh, baru faham. Ni kalau orang puteh baca pun confirm tak faham jugak.

10 comments:

princess ain ♥ said...

saye yg bukan mat salleh bace pn tak paham. Akak translate semula bru paham.haha.lawak2! =p

Aujinz said...

hahahha..saya selalu dapat SMS dari tukang basuh kereta saya.. tapi dia tulis malay bukan english..pun sama gak terabur gilak..

mamai said...

tergeliat lidah pakcik nak baca ler

Lia3003 said...

princess ain: haha, tau xpe. akak pun x paham

Aujins: tukang basuh kereta awak hebat sampai awak tak faham

Mamai: hehe, cian pakcik

Uchi kay-f @hmad said...

beselah tue...andestut! ngee

Lia3003 said...

apa tu

Uchi kay-f @hmad said...

lah xfhm ke?

understand=andestut

Arief Arf said...

wah, the england is very powderful!
X)

MR. MIND said...

lawak gak diaoeg ni tp tabik sbb diaorg memang cekal blaja englis ni

Lia3003 said...

kf: bahasa awak tinggi sangat sampai tak faham

Arief Arf: heehe, betol

mr mind: bukan sahaja cekal, malah gigih