Friday, August 20, 2010

Masa equal to punctual, susah sangat ke nak tepati masa.

Actually, dah lama sangat nak menulis about punctual di sini. But, bila nak mula je mesti ada benda yang menghalang. By the way, wanna share something here about punctual...

My Father..

Seorang yang sangat tegas masa dulu2. Sekarang pun sama. A dia cakap, maka A lah jawapannya. Sama juga dengan masa. Contohnya, if nak balik kampung mesti malam tu dia cakap awal2:

"pukul9 pagi besok ayah tau, dah gerak".

Jadi di sini, kitorang kena tahu nak arrange masa macam mana. Suka hati kitorang lah nak buat apa, janji pukul9 tinggal jalan je. Bila dari kecil kitorang dididik dengan cara macam ni, dah besar terikut. Ok, word 'terikut' tu macam terpaksa je kan, senang cerita 'terturun'.

Selalunya, kalau pukul9 ayah aku cakap gerak tapi kitorang gerak lebih awal daripada itu, dalan 8.45 or before pukul9. Dulu, kitorang buat dengar cakap ayah cz takut kena bebel. Tapi sekarang, sudah terbiasa dengan keadaan macam tu.

My mother,

My mom ni sangat baik. Tapi kalau dia marah, aku yang dah besar ni pun takut. Nak tau dia marah senang je. Dia akan panggil nama penuh kitorang. Sebagai contoh my mom panggil nama adik aku:

"NOOR ATIQAH SHAHIRAH BINTI KAMARUDIN".

Ha, bila dengar nama penuh je taulah 'Bom akan meletup'. Hihi~. Berbalik kepada masa, my mom sangat punctual. Dulu masa aku duduk asrama, time nak balik rumah je mesti aku cakap ngan ibu:

"ibu, ibu kena sampai asrama before bus sekolah sampai asrama tau".

Jadi, bila bus sekolah yang aku naik masuk kawasan asrama je, benda pertama aku cari mestilah kereta kan. Tengok2, dah ada... Suka sangat.

Kemudian, aku pergi camp pulak. Tentatif program tulis, program tamat jam 12.00 tengahari. Before pukul 12 aku nampak dari dewan ibu aku dah sampai. Hm, see.. bila orang menepati masa, kita akan hormat mereka.

By the way, aku tulis kat sini bukan untuk menyalahkan sesiapa. Aku pun banyak kali tidak menepati masa. Cuma mahu mengingatkan diri sendiri supaya lebih menghargai masa.

Aku pernah berjanji dengan kawan nak jumpa jam 5.30... jam 5.29 aku dah sampai tempatnya and terus mesej "please be punctual".. Tunggu punya tunggu, jam5.40 takde balasan. Aku telefon, boleh dia cakap "on the way".. padahal dia baru bangun tidur. Sampai tempat aku pukul6. Mengapakah???

Sorry to say, kalau masa aku menunggu melebihi tahap kesabaran aku, aku akan buat muka.

Kalau berlaku banyak kali, aku.... [speechless..]

p/s: pernah juga aku terlalu 'bahagia' dengan sikap tak punctual ni, orang ajak pergi pasar, aku jawab ya dan aku tak pergi langsung. Kenapa aku buat macam tu? Sebab orang yang sama buat benda yang sama banyak kali. Sesekali, apa salahnya aku balas semula kan.

p/s/s: pernah juga aku orang cakap dengan aku 'kol9 pagi jumpa'. Pukul9 tu lah baru aku nak bersiap, nak bertolak. Tapi bila sampai kat tempat tu, dia pun tak sampai lagi. Apakah?

anyway, minta maaf if ada sesiapa yang terasa and even ada yang terasa i tak tau cz i x tau siapa yang membaca. Hokey!

Kesimpulannya: masa itu ibarat pedang, tak tepati masa aku pancung.. korang fikir lah sendiri..

Tata...

4 comments:

nabilah abd rahman said...

betul..sifat tak menepati masa ni kadang-kadang menyusahkan orang...benda yan cepat kadang-kadang boleh jadi lambat dek kerana manusia yang tak menepati masa...huhu

♥ shiMawar ♥ said...

betul2..mmg bengang dgn org yg x tepati masa ni..lg bengang klu masa berjanji, dia yg beria sgt..tengok2, dia le yg plg lambat..msa tu mmg rasa nak sepok2 jek!

fndrocka said...

aku suka giler punctuality..dan benci sapa yg tak suka punctuality..especially bab bayar hutang. .hhe.

kalau org nak pinjam duit..aku akan tanya.berapa hb nak byar.

kalau nak gi mana2..aku akan remind member..dlm kiraan minit pun ada...huhu.pnah cancel date sebab x punctual..

Lia3003 said...

uols: apa yang penting, ubah sikap.